۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

نامه جمعی از متخصصان حقوق بشر سازمان ملل به رییس قوه قضاییه

خواستار اجرای عدالت در مورد نسرین ستوده هستیم
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: جمعی از مقامات و متخصصان حوزه حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه و سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را از حکم صادر شده برای نسرین ستوده ابراز کرده و خواستار اجرای عدالت در بازبینی پرونده وی شده‌اند.
بر اساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، تا کنون بسیاری از مقامات بلندپایه بین‌المللی اعتراض خود را نسبت به حکم نسرین ستوده اعلام کرده‌اند. نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشر و فعال حقوق زنان و کودکان، از روز سیزدهم شهریورماه در سلول انفرادی زندان اوین در بازداشت است. دادگاه او ۲۴ آبان ماه، در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی پیرعباسی و با تفهیم اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» برگزار شد. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است که در انتظار نتیجه بررسی پرونده در دادگاه تجدید نظر به سر می‌برد.
متن نامه پنج تن از مقامات و متخصصان حوزه حقوق بشر سازمان ملل متحد در پی می‌آید:
متن نامه
جناب آیت الله لاریجانی
این نامه را، ضمن احترام فراوان به کار پراهمیت سیستم قضایی ایران، به منظور جلب نظر جنابعالی به وضعیت خانم نسرین ستوده می‌نویسیم.
مطلع شدیم که خانم ستوده، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌اند. همچنین اطلاع یافتیم که ایشان نسبت به حکم صادره درخواست تجدید نظر خود را ارائه کرده‌اند. در عین حال ایشان همچنان در زندان اوین بازداشت هستند و برای ملاقات با خانواده و دختر و پسر کوچکشان با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. ما همچنین نگران وضعیت جسمی خانم ستوده هستیم که در نتیجه اعتصاب غذا به وضعیت بحرانی رسیده باشد.
ما می‌دانیم که خانم ستوده وکیلی است متعهد به حفظ حقوق بشر و حقوق کودکان که زندگی خود را در جهت پاسداشت حقوق ارزشمندی از این دست صرف کرده است. ما در پرونده‌های متعدد حقوقی شاهد تلاش متعهدانه و دلسوزانه خانم ستوده در دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان ایرانی بوده‌ایم.
در چنین شرایطی بسیار باعث تأسف است که تلاش خانم ستوده برای بهبود وضعیت کودکان با چنین مجازات سختی از سوی سیستم قضایی ایران پاسخ داده می‌شود و ما واقف هستیم که اصل احترام به حقوق بشر، در قانون اساسی ایران و نیز در تاریخ ایران و اسلام وجود دارد.
از شما بسیار سپاسگزار خواهیم بود که اطمینان حاصل کنید پرونده خانم نسرین ستوده در روند صحیحی مورد بازبینی قرار گرفته و با پرونده ایشان با گذشت برخورد می‌شود و همچنین درخواست داریم که وضعیت ایشان از نظر حفظ حقوق انسانی مورد توجه قرار بگیرد.
ما امیدواریم که سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شهروندانی که عمرشان را با غرور برای خدمت به کشور و مردم ایران در جهت دفاع قانونی از حقوق بشر صرف کرده‌اند، عدالت را به اجرا بگذارد.
برای شما در جهت انجام وظایفتان آرزوی موفقیت داریم و از توجه و اقدامتان در بررسی این موضوع مهم بسیار سپاس گذار هستیم.
با احترام
دکتر مانفرد نواک، استاد حمایت های بین المللی حقوق بشری از دانشگاه وینا و گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل متحد
دکتر پرگز گوندر، معاون رئیس کمیسیون حقوق بشر آفریقای جنوبی
دکتر ویتیت مانتاربرن، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه قاچاق، بهره‌کشی جنسی و پورنوگرافی کودکان
دکتر کاترینا آلبوکوئرک، حقوقدان و استاد قوانین حقوق بشر از پرتقال
دکتر پائولو سرجیو پین هیرو، کارشناس مستقل اسبق سازمان ملل در مطالعات مربوط به خشونت علیه کودکان و کمیسیونر و گزارشگر حقوق کودک در کمیسیون حقوق بشر امریکا IACHR, OAS
رونوشت به دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه

هیچ نظری موجود نیست: