۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

عفو بین الملل؛ فاطمه مسجدی بازداشت، و مریم بیدگلی هرلحظه ممکن است زندانی شود

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه با صدور بیانیه ای با اشاره به بازداشت فاطمه مسجدی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی و همچنین خودداری مقامات جمهوری اسلامی از زندانی کردن مریم بیدگلی دیگر عضو این کمپین گردید.
فاطمه مسجدی فعال حقوق زنان روز هشتم بهمن ماه در حال عزیمت از قم به تهران بازداشت شد.
عفو بین الملل می گوید، محل نگهداری فعلی خانم مسجدی نامعلوم است، اما «بیم آن می رود که او ممکن است برای تحمل شش ماه زندان وی که به علت جمع آوری مسالمت آمیز امضاء برای پتیشن حمایت از رفع تبعیض های قانونی علیه زنان در ایران (کمپین یک میلیون امضاء) به وی تحمیل شده است بازداشت شده باشد.»
سازمان عفو بین الملل در ادامه می گوید که در صورتی که فاطمه مسجدی به خاطر فعالیت هایش در کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شده باشد «وی زندانی ای عقیدتی است که می بایستی فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود.»
به گفته عفو بین الملل، جمع آوری مسالمت آمیز امضاء برای درخواست تغییر در قوانین جرم نیست و این مساله توسط حق آزادی بیان که در ماده 19 میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی (که ایران نیز از شرکای این میثاق می باشد) تصریح گردیده حمایت شده است.
فاظمه مسجدی یکی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، حرکت مردمی ای که برای رفع تبعیض ها علیه زنان در قوانین ایران فعالیت می کند می باشد. وی و مریم بیدگلی در هشتم دی ماه احضار شدند تا ظرف 3 روز خود را برای تحمل محکومیت شش ماه زندان شان به مقامات زندان در قم معرفی کنند، اما پس از ارائه قانوني اعتراض به حکم خود و درخواست اعاده دادرسی همچنان آزاد ماندند.
بازداشت این فعال حقوق زنان پس از دریافت نخستین اخطاریه دادگاه صورت می گیرد در حالیکه بنا بر قانون پس از سه بار اخطار کتبی می توان برای بازداشت فرد اقدام کرد.
این سازمان می گوید که «مریم بیدگلی اگرچه در حال حاضر آزاد است، اما هر لحظه ممکن که زندانی شود.»
فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی در 17 اردیبهشت ماه سال گذشته به خاطر جمع آوری مسالمت آمیز امضاء در حمایت از رفع تبعیض های قانونی علیه زنان در ایران بازداشت، و بعد از 2 هفته آزاد شدند. آنها در تاریخ هفتم شهریور سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه فمینیستیِ (کمپین) مخالف نظام از طریق انتشار و جمع آوری امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان» و «انتشار مطالب در حمایت از گروه فمینیستیِ مخالف نظام» در شعبه 2 دادگاه انقلاب قم به یک سال زندان محکوم شدند. این حکم در شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان به شش ماه کاهش یافت.
سازمان عفو بین الملل در پایان از همگان خواست تا با ارسال فوری نامه به دفاتر رهبر جمهوری اسلامی، رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، رياست دادگستري استان قم و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از ایران، ضمن یادآوری مطالب فوق، خواستار تاکید به مقامات حمهوری اسلامی برای خودداری ایشان از زندانی کردن مریم بیدگلی گردند، چرا که در اینصورت وی یک زندانی عقیدتی خواهد بود.
و همچنین از ایشان خواستار ارائه دلایل بازداشت فاطمه مسجدی، محل بازداشت و نگهداری فعلی وی، و همچنین اعظای فوری دسترسی وی به وکیل و خانواده اش گشته و در صورتی که وی برای سپری کردن محکومیت شش ماه زندانش بازداشت شده، خواستار آزادی بی قید و شرط و فوری وی شوند، زیرا که او زندانی عقیدتی ای است که تنها به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزش در جهت استفاده از حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات از جمله فعالیت های حقوق بشری همچون جمع آوری امضاء برای پتیشن رفع تبعیض ها علیه زنان در قوانین ایران زندانی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: