۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

26دی :بيانيه جمعی از خانواده های زندانيان سياسی:وضعيت نگهداری زندانيان سياسی زن نگران کننده است

جرس:جمعی از خانواده های زندانيان سياسی با صدور بيانيه ای با ابراز نگرانی از وضعيت زندانيان زن، از دادستان تهران و مسوولان سازمان زندانها درخواست کرده اند که هر چه زودتر فکری برای سامان دادن به اوضاع نابسامان بند زندانيان سياسی زن بکنند و برای بهبود شرايط اين زنان اقدام های فوری انجام دهند.


به گزارش کلمه در اين بيانيه ضمن تشريح اوضاع نامناسب بند زندانيان سياسی زن،نوشته اند که «حدود سه ماه پيش در اقدامی ناگهانی و بي‌دليل، تلفن‌های زنان زندانی قطع شد، مسئولان زندان آنان را به سالن دربسته‌ای در بند نسوان انتقال دادند که به نام بند متادون معروف است. اين بند که به صورت يک سوئيت دربسته، به طور مجزا از ساير بخش‌های زندان است ، پيش از اين جهت ترک اعتياد زندانيان معتاد مورد استفاده قرار مي‌گرفت.»خانواده های زندانيان سياسی از دادستان تهران درخواست کرده اند برای بهبود شرايط زنان سياسی در زندان،اقدام های فوری انجام دهد.




متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:



انگار قرار است زنان در زندان نيز، دچار ظلمی مضاعف باشند و مورد تبعيض قرار بگيرند. زندانيان سياسی زن که در حال حاضر با دريافت احکام سنگين حبس، در حال گذراندن دوران محکوميت خود در زندان هستند، در شرايط نامناسبی به سر مي‌برند.

پس از آنکه، حدود سه ماه پيش در اقدامی ناگهانی و بي‌دليل، تلفن‌های زنان زندانی قطع شد، مسئولان زندان آنان را به سالن دربسته‌ای در بند نسوان انتقال دادند که به نام بند متادون معروف است. اين بند که به صورت يک سوئيت دربسته، به طور مجزا از ساير بخش‌های زندان است ، پيش از اين جهت ترک اعتياد زندانيان معتاد مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

هم‌اکنون زنان سياسی بيش از سه ماه است که در اين بند نگهداری مي‌شوند و مسئولان زندان گفته‌اند که اين بند را از اين پس به زندانيان زن سياسی اختصاص خواهند داد . به گفته زنان زنداني، سالن متادون مانند سلولهای جمعی بازداشتگاه ۲۰۹ است، که زندانی از هرگونه آزادی عملی در فعاليت‌هايش محروم است.



زندانيان سياسی زن، تنها روزی ۴۵ دقيقه جهت استفاده از هواخوري، مي‌توانند از سالن خارج شوند. اين در حالی است که زندانيان در بند عادي، حق استفاده از هواخوری به صورت روزانه، استفاده و شرکت در کلاس‌های فرهنگی زندان، استفاده از تلفن، ملاقات حضوری و .. را دارند. زندانيان سياسی زن در طول سه ماه گذشته از تمامی اين حقوق بی بهره بود و به صورت قرنطينه نگهداری مي‌شوند.

شرايط زنان سياسی زنداني، در ماه‌های گذشته نگراني‌های زيادی را در پی داشته است. درحالی که اکثريت اين زندانيان از حق برخورداری از مرخصی محروم بوده‌اند، شرايط نگهداری آنان نيز به نسبت زندانيان سياسی مرد بسيار اسف‌بارتر است.

ادامه نگهداری زنان سياسی زندانی در بند متادون در حالی صورت مي‌گيرد که پس از انتقال زندانيان جديد به اين بند و اجرای حکم ساير فعالان سياسی زن، محدوديت فضای اين سالن، موجب کف خوابی تعداد زيادی از زندانيان شده است.



شرايط غذايی زندانيان زن نيز يکی ديگر از مشکلاتی است که همواره مورد اعتراض آنان بوده است. درحالی که زندانيان زن به دليل عدم امکان تهيه غذا، ناچار به استفاده از غذاهای بي‌کيفيت زندان هستند، مسئولان زندان با ورود ميوه و ساير اقلام غذايی به بند زنان جلوگيری مي‌کنند. زنان زنداني، دو هفته يکبار، از فروشگاه زندان ميوه خريداری مي‌کنند که مقدارآن بسيار اندک بوده و بسياری از مواقع، به هر زندانی تنها يک دانه ميوه تعلق مي‌گيرد.

مجموع اين شرايط موجب شده است که زندانيان زن شرايط بسيار نامناسب‌تری را در زندان تجربه کنند، بسياری از اين زندانيان که صاحب فرزند هستند، پس از قطع تلفن، از امکان ارتباط با فرزندان خردسال خود محروم شده‌اند.



ما خانواده‌های زندانيان سياسي، ضمن ابراز نگرانی نسبت به شرايط زنان زنداني، و با تاکيد بر بي‌گناهی آنان، از مسئولان قوه قضائيه و سازمان زندانها مي‌خواهيم، حال که عزيزانمان را بي‌گناه پشت درهای زندان محبوس کرده‌ايد، حداقل به حقوق اوليه يک زندانی احترام گذاشته و اين حقوق را در مورد زندانيان سياسی زن مورد توجه قرار دهيد. اين زنان، مادران امروز و فردای جامعه ايرانی هستند، چرا سلامت روحی و روانی آنها را تا اين حد مورد تهديد قرار می دهيد.ما از دادستان تهران و مسوولان سازمان زندانها درخواست می کنيم که هر چه زودتر فکری برای سامان دادن به اوضاع نابسامان بند زندانيان سياسی زن بکنند و برای بهبود شرايط اين زنان اقدام های فوری انجام دهند.اميدواريم اين در خواست ها را به معنای فراموشی مطالبه اصلی مان که آزادی همه زندانيان سياسی از جمله زنان زندانی است،تلقی نکنيد.



جمعی از خانواده های زندانيان سياسی

هیچ نظری موجود نیست: